Big bang - igen?

I morse satt jag och kollade nyheterna i vanlig ordning.
Tydligen ska forskare försöka återskapa Big Bang med hjälp av en 7 km lång tunnel som ligger några hundra meter ner i marken. Nu är ju inte jag någon vetenskapsman (kvinna), så jag kan inte lova att det jag skriver är helt korrekt.
Men som jag förstod det skulle protoner färdas genom den här tunneln från två olika håll och, när de kolliderar ska det tydligen bli en liten Big Bang. Kritiker tror att detta kommer bli ett enda svart hål som slukar hela Jorden.

Vad ska man tro? Själv är jag lite skeptisk. Vad tjänar man på att göra det här? Vad vill de komma fram till?
Tänk om det verkligen blir så som kritikerna tror, att hela Jorden sugs in i det här svarta hålet.
Lite läskigt, tycker jag..

Vissa saker är lika bra att de får vara som de är. Lite ovisshet kan faktiskt vara bra ibland, man ska inte veta ALLT.

Teknikens framgång kommer ta kål på oss till slut. Lite smådeppigt va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback